Om å rette baker for smed

Når man ikke har det bra, søker man forklaringer. Er jeg syk? Gjør det vondt? Hvor gjør det i så fall vondt?

Finner man ingen svar på disse spøsmålene, stiller man nye. Og til slutt står man igjen med ett. Hvem har skylden for at jeg ikke har det bra? Er det min egen feil? Har jeg pådratt meg dette ved ord eller handlinger?

Som regel faller man ned på ett svar. Ja, det er min feil. Gjennom år har man fått hamret inn at det meste som kan såre, skade eller volde smerte, er egen feil. Man skal ta ansvar for seg selv og man er sin egen lykkes smed. Svært ofte er man bakeren.

Det kan sikkert være noe i det. Men likevel. Er det alltid egen feil? Har man alltid «skyld» selv?

Kommentarer?

